måndag 20 november 2017

Recension: A monster calls av Patrick Ness


Titel: A monster calls
Författare: Patrick Ness
Utgivningsår: 2016
Förlag: Walker Books
Rec-ex: Nej 

Köp: T.ex. på Adlibris

_______________________________________________________________________

Beskrivning från Goodreads:

An unflinching, darkly funny, and deeply moving story of a boy, his seriously ill mother, and an unexpected monstrous visitor.

At seven minutes past midnight, thirteen-year-old Conor wakes to find a monster outside his bedroom window. But it isn't the monster Conor's been expecting-- he's been expecting the one from his nightmare, the nightmare he's had nearly every night since his mother started her treatments. The monster in his backyard is different. It's ancient. And wild. And it wants something from Conor. Something terrible and dangerous. It wants the truth. From the final idea of award-winning author Siobhan Dowd-- whose premature death from cancer prevented her from writing it herself-- Patrick Ness has spun a haunting and darkly funny novel of mischief, loss, and monsters both real and imagined.

______________________________________________________________________

Mina kommentarer: Har varit intresserad och sugen på att läsa den här boken väldigt länge, men det har liksom aldrig blivit av. Jag har också varit väldigt sugen på att överhuvudtaget läsa något av Patrick Ness. Det här är nämligen den första boken jag läser av honom.

Samtidigt som jag var väldigt nyfiken på just den här boken så var jag också ganska tveksam till att läsa den eftersom den handlar om det absolut värsta jag vet. Nämligen cancer. Huvudpersonen Conors mamma är nämligen sjuk och det är något som påverkar Conor något oerhört så klart. Det är bitvis riktigt jobbig läsning och jag gråter i slutet men jag är också så sjukt imponerad av författarens språk och smarta sätt att snickra ihop den här historien. Så glad att den blev skriven - jag tror att den nog framför allt kan hjälpa många unga att förstå sig på sina egna känslor och acceptera dem. Det märks att historien nog egentligen är riktad till en lite yngre målgrupp, men det gör inget. Jag uppskattar den lika mycket som vuxen också. Den här boken borde alla läsa!

Slutsats: Fantastisk historia och helt genialt skriven. Rekommenderas till alla.






3 kommentarer:

  1. Hej!
    Skulle du vilja vara med i min julkalenderbloggstafett? Det finns några platser kvar, kika gärna in här:
    http://www.sofiesbokblogg.se/2017/11/julkalenderbloggstafett-2017.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommenterat på din blogg. Jag är gärna med och paxar gärna en plats. Återkommer när jag valt en bok att blogga om.

      Radera
  2. Blir jättesugen på den här. Jag har gillat allt jag läst av honom :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...