Länkar inom bloggen

STARTSIDA ✩ ✭ ✩ LÄST 2011-2012 ✩ ✭ ✩ LÄST 2013 ✩ ✭ ✩ LÄST 2014 ✩ ✭ ✩ RECENSIONER ✩ ✭ ✩ UTMANINGAR

fredagen den 17:e augusti 2012

Just Listen av Sarah Dessen

Canon EOS 1100D
Titel: Just Listen
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Puffin Books
Utgivningsår: 2007
Språk: Engelska
Antal sidor: 400

(Utläst den 12 augusti 2012)

Denna bok ingår i temat Sommar/feel-good.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Adlibris:

I'm Annabel. My 'best friend' Sophie is spreading rumours about me. My family is slowly falling apart. It's turning into a long, lonely summer, full of secrets and silence. But I've met this guy who won't let me hide away. Will I ever find courage to tell him what really happened the night Sophie and I stopped being friends?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:

Handling:
Ännu en Sarah Dessen-bok. Älskar verkligen hennes böcker. Den här kändes dock lite allvarligare än de andra böcker jag har läst av henne tidigare. Den här tar upp många lite tyngre issues som exempelvis Anoroxia, depression etc. Vill inte gå in för mycket på handlingen, men jag tycker att en specifik grej borde ha fått ta lite mer plats, det är ju ändå huvudgrejen i boken. Jag skulle ha velat veta mer, känns som det som hänt Annabel bara får ta en pytteliten plats, fast det är ganska major liksom. I l slutet känns det som man knappt får reda på vad som verkligen hände och hur det gick i slutändan. Kändes som alla familjeproblem tog för stor plats och att hennes egna problem bara liksom hintades i jämförelse. Någon mer som läst som tyckte det?

Spänning/Fart:
Inget rasande tempo på något sätt, men jag tröttnar aldrig på handlingen utan vill hela tiden läsa vidare.

Karaktärer:

Jag gillar Annabel, framförallt hur hon utvecklas genom boken. I början är hon väldigt blyg och håller allt inom sig, för att sedan blomma ut. Jag gillar det. Och det är just detta som Sarah Dessens styrka. Att få karaktärer att växa och att utvecklas allteftersom genom boken. Jag gillar Owen även om han inte alls är lika älskvärd som killarna i Mitt perfekta liv eller Mycket mer än så. Kul att Remy och Dexter från This Lullaby dyker upp också!

Skrivsätt:
Det är alltid en speciell stämning i Dessens böcker som jag fullkomligt älskar. Hon skriver om vardagsproblem på ett alldeles speciellt sätt, så som ingen annan gör. I love it!

Sammanfattning och betyg:
En väldigt bra bok, men som jag nämnde så saknade jag lite av huvudproblemet i boken, det som hänt Annabel borde ha fått ta mer plats. Vad var det egentligen som hände? Känns som det blev en liten lucka för mig när jag läste. Men trots detta så älskade jag verkligen den här boken, inte lika bra som Mitt perfekta liv eller Mycket mer än så, men ändå en av Dessens bättre böcker!

Så därför ger jag en fyra till Just Listen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...