Länkar inom bloggen

STARTSIDA ✩ ✭ ✩ LÄST 2011-2012 ✩ ✭ ✩ LÄST 2013 ✩ ✭ ✩ LÄST 2014 ✩ ✭ ✩ RECENSIONER ✩ ✭ ✩ UTMANINGAR

fredagen den 17:e augusti 2012

Filmtips?

Jag vet att det här är en bokblogg och ja, jag försöker att hålla mig till ämnet. Men nu skulle jag behöva lite filmtips. Vet inte om jag sagt det förut men förutom böcker så är film ett otroligt stort intresse. Och det känns som jag inte har sett någon bra film på evigheter. Bortsett från Flipped som jag pratade om i det här inlägget.

Så tipsa mig om era favoritfilmer! Jag har en ganska blandad filmsmak, drama, romantiska komedier, musikaler... Det enda jag inte är så förtjust i är för blodiga filmer (se inlägg nedan) Fast jag älskar faktiskt Kill Bill kom jag på nu... men ja tipsa mig om era favoriter. Gärna filmer som är baserade på en bok. Bara för att lindra mitt dåliga samvete för att jag inte kan hålla mig till ämnet. Nä, men gärna för då får jag ju ett boktips på samma gång!

13 kommentarer:

  1. Mina favorit filmer: Holes, The Rookie, Gladiator, Lejonkungen, We Bought A Zoo, Love Actually, Nyckeln Till Frihet, Tomorrow When the War Began ... och det är de jag kan komma på just nu (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomorrow when the war began är jag nyfiken på!

      Radera
  2. Några filmer jag gillar är Sagan om Ringen-triologin, Harry Potter, Tomorrow when the war began, The Social Network, Amadeus, Into the Wild, Ice Age-filmerna, Upp, Pirates of the Caribbean, Narnia, o.s.v., det är de jag kommer på nu :) Jag gillar också TV-serierna Lost och Heroes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu någon som tycker jag ska se Tomorrow when the war began. Får nog bli den! Vill läsa boken också!

      Radera
  3. Ack, filmer är fina grejer det! Från en filmnörd till en annan:

    Mina favoriter och filmer jag gett högre än 7 av 10 som betyg nämns nedan. (Dock undantag för lite sämre Captain America, som ju måste ses innan The Avengers, och andra längre filmserier där uppföljare varit lite sämre m.m.)

    - Allt med Hayao Miyazaki (under Studio Ghibli), som exempelvis Howl's Moving Castle, Spirited Away, Ponyo och My Neighbour Totoro.
    - Pixar/Disney: Up, Wall-E, Toy Story 1-3, Tangled.
    - Verklighetstroget: Into the Wild, Somewhere, Blue Valentine, Billy Elliot, Temple Grandin, August Rush, Good Will Hunting, Rabbit Hole, Come Early Morning, Atonement.
    - Kultfilmer: Breakfast At Tiffany's, The Shawshank Redemption, The Green Mile, Forrest Gump, 12 Angry Men, Lord of the Rings, Harry Potter (som dock går att diskutera om den passar in i kategorin).
    - Musikaler: The Sound of Music, Singin' in the Rain, Grease.
    - Mindfuckade filmer: Inception, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Melancholia, Donnie Darko, Pleasantville (kanske inte precis mindfuckad).
    - Indieaktigt: Juno, I rymden finns inga känslor, Amelie från Montmartre, Whip It, (500) Days of Summer.
    - Humor med visst spår av kärlek i fokus: Easy A, 10 Things I Hate About You, Bridget Jones dagbok (filmer som dock alla vilar på en stark 7:a).
    - Sagolika: Stardust, Avatar, The Curious Case of Benjamin Button, Edward Scissorhands.
    - Ren humor: White Chicks, Rush Hour 1-3.
    - Marvel- och superhjältefilmer: The Avengers, Iron Man 1+2, X-Men: First Class, Batman-trilogin, Spider-Man-trilogin (The Amazing Spider-Man borde dock ingå där med när jag väl sett den), The Incredible Hulk (den med Edward Norton), Star Trek (nya tappningen från 2008), Thor, resten av X-Men - trilogin + Wolverine, Captain America: The First Avenger, Sherlock Holmes (den med Robert Downey Jr. och Jude Law får ingå här).

    Skulle nog kunna babbla på i evigheter, men de här får gott duga. Jag har försökt skära ner på titlar som innehåller våld/blod (Inglourious Basterds, Léon, V for Vendetta, Fight Club) och de som jag vet att du redan sett (ex. Flipped och Brokeback Mountain).

    Into the Wild innehåller dock scener med döda djur. Inception och Donnie Darko innehåller nog lite blodscener, men tycker inte att det är alldeles för mycket. (Är dock halvt senil, så vem vet?) Sedan finns det nog givna blodsscener i samtliga superhjältefilmer. Heh.

    Har en massa filmer på lager som jag verkligen gillat men som dessvärre inte givit mig lika mycket som de ovan, men som jag vet att många andra älskar. T ex. The Prestige, Pride & Prejudice, An Education, Penelope, Waitress, Like Crazy, The Butterfly Effect, The Time Traveler's Wife, The Notebook, The Prestige, 21 Jump Street, Nowhere Boy, Bright Star, Rebel without a Cause, It's Kind of a Funny Story och Slumdog Millionaire.

    Nåja. Hoppas du hittar något du gillar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Herregud Man! Vad många tips, du är min favoritperson just nu. Fast jag ÄLSKAR faktiskt V for Vendetta och Leon, så jag kanske inte är sååå känslig iallafall... eller var det bara för att Natalie Portman liksom förblindade mig eller nåt. haha... Gillar Fight Club också, fast det är mest pga att jag älskar filmer med en twist i slutet. Typ Sjätte sinnet och Memento! Älskar att bli chockad på slutet. Gillar inte skräckfilmer så mycket, men jag gillar psykologiska thrillers.

      Radera
    2. Aaaaw, glömde säga att jag älskar Donnie Darko... jag typ samlar på Jake Gyllenhaal och Heath-filmer så har sett typ alla deras filmer!

      Radera
  4. Hmm Batman-trilogin med Christian Bale, Bourne-trilogin, Inception, Black Swan, Benjamin Buttons otroliga liv m.m.m.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sett alla dem. Gillar alla utom Bourne-trilogin som inte riktigt var min style. Är inte så förtjust i Matt Damon.

      Radera
  5. The Jane Austen book club - finns som film och bok och trots att de skiljer sig åt lite funkar båda lika bra. Min favoritfilm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den har jag. Har dock inte läst boken. Men är säkert mysig.

      Radera
  6. Jag har en grej för coach/lärare som hjälper utsatta ungdomar att komma på rätt bana och tipsar därför om tre filmer med det temat: The Freedom Writers, Remember the Titans, Coach Carter,

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...