Länkar inom bloggen

STARTSIDA ✩ ✭ ✩ LÄST 2011-2012 ✩ ✭ ✩ LÄST 2013 ✩ ✭ ✩ LÄST 2014 ✩ ✭ ✩ RECENSIONER ✩ ✭ ✩ UTMANINGAR

torsdag 16 augusti 2012

Är det bara jag eller...? (Genrefråga)

Är det bara jag som börjar känna att jag skulle behöva lite variation i min läsning? Jag skulle vilja testa lite nya genrer. Kankse läsa lite fler klassiker eller kanske slänga in en och annan deckare... bara för att få lite omväxling då det just nu känns som att jag typ bara läser övernaturliga  YA-böcker eller ja, nu har det iofs blivit mycket contemporary. Men det blir ju mest samma typer av böcker hela tiden. Så nu skulle jag vilja ha någonting annat! Känner ni igen er? Eller är det bara jag som tycks ha fastnat i en genre? Jag skulle vilja läsa någonting annorlunda nu.

Men vad?
Jag är lite sugen på biografier... jag gillade ju trots allt Zlatan-boken, jag skulle kunna tänka mig någon klassiker, kanske någon deckare... det har jag ju trots allt typ aldrig läst någon - jo Stieg Larsson men that's about it. Gillade förstås Liza Marklund när jag var yngre kom jag på nu.

Så nu är min fråga till er vad brukar ni/gillar ni att läsa när ni vill läsa någonting annorlunda?
Tipsa mig om era icke YA-favoriter! Känner ni igen er ni med? Har även ni fastnat i en genre? Missförstå mig inte, jag ÄLSKAR YA... det gör jag verkligen, men ibland känns det verkligen som att det blir lite tjatigt. Nu skulle jag vilja ha någonting nytt. Som INTE handlar om någon tonårstjej som ska rädda världen och blir kär blabla... (Kom med nåt nytt nu liksom!)

Kanske borde jag läsa några vuxenböcker istället? Jag vet inte, men hur som helst så skulle jag vilja ha lite omväxling.

Här hittade jag tre exempel i bokhyllan som jag skulle kunna tänka mig att läsa snart.


 

Tipsa mig om era favoriter! Tar jättegärna emot trevliga biografirekommendationer. Men då ska det helst inte bara handla om någon kändis som pratar om hur han/hon blev känd. Utan det får gärna vara lite mer "intense". Kommer ihåg att jag älskade Girl interrupted när jag var yngre. Skulle gärna hitta någon annan bok av den typen. Alltså en lite allvarligare livsberättelse.

Men tipsa mig gärna om vad som helst eller bara berätta vad ni tycker är viktigt med läsning? Behöver ni också lite variation ibland eller är det kanske bara jag?

18 kommentarer:

  1. Personligen så tycker jag Hundraåringen är jättetråkig,1984 är jätteintressant,gillar bara inte slutet.
    En underbar klassiker är To kill a mockingbird!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, jag har hört väldigt olika om den. Många verkar älska den.

      To kill a mockingbird har jag tänkt läsa förut men det blir aldrig av.

      Radera
  2. Jag läser också mest YA, men brukar dock inte känna att jag direkt fastnar i genren, men jag förstår verkligen vad du menar. De böcker jag då brukar hålla mig undan ifrån är urban fantasy, paranormal roance och dystopier. Contemporary läser jag inte såå ofta, så det tröttnar jag inte på. Klassiker är kul att läsa, några tips är The Catcher in the Rye, To Kill a Mockingbird eller Romeo och Julia. Du kan ju också kolla på t.ex. pockettoppen på Pocket Shop, där kan ju bra vuxenböcker finnas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. The catcher in the rye är skitbra!
      Gillar den väldigt mycket! Länge sedan jag läste den.

      Radera
  3. Det finns för många bra böcker, så jag kan inte välja något specifikt boktips. ;) Men jag kan rekommendera att försöka hitta en bokcirkel där man turas om att föreslå böcker. Det är ett perfekt sätt att läsa böcker som man kanske inte hade hittat annars. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var med i en bokcirkel förut men får nog gå med i en ny nu tror jag för den andra lades typ ner tror jag efter att jag som var ansvarig inte hade tid med den längre. Får väl joina en nu där jag slipper vara ansvarig.

      Radera
  4. Nu när ni var inne på bokcirklar så kom jag och tänka på att det har vi ju i butiken! Vet att Bokia också har. Vår på Akademibokhandeln i alla fall sträcker sig över ett år och då är det ett antal böcker under årets gång som man får låna hem och läsa sen byter man i närmaste butik. Det kostar ju vilket kanske kan vara en jobbig utgift men många kunder säger just det att då får man chansen att prova något nytt, något som man annars inte valt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där sa du nåt, det kanske inte vore så dumt. Tack för tipset.

      Radera
  5. Haha jo det behöver jag verkligen!

    SvaraRadera
  6. Läser mest böcker med en (mer eller mindre) övernaturlig twist. Oftast så blir det mycket i Urban fantasy/dystopi-kretsen, men jag försöker variera ofta med contemporary för att inte bara läsa om samma samhällesproblem, mystiska väsen och så hela tiden. Och ibland varierar jag gärna med en riktig fantasybok - alltså en sådan där man är i en helt annan värld och där allt är lite "gammaldags" :)
    Det är dock väldigt sällan som jag lämnar YA-genren - något som jag önskar att jag gjorde oftare. Vore nog bra för mig att läsa lite klassiker, till exempel (något som jag inte är så jättesugen på, dock)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag skulle verkligen behöva prova nåt nytt och variera mig lite!

      Radera
  7. Jag måste variera mig ibland och då läser jag gärna deckare. Vill du testa en så rekommenderar jag något av Harlan Coben, Linwood Barclay eller Peter James.
    Jag tycker också om lite mörkare biografier, några exempel:
    Inte som andra döttrar av Deborah Spungen, Nattens barn av Traci Lords, Inspärrad av Teresa Cooper, Vingklippt ängel av Berny Pålsson, Pojken som kallades det av Dave Pelzer och Snälla pappa nej av Stuart Howarth.
    Kvinna och FBI agent av Candice DeLong är också jättebra.

    Några alternativ iaf.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för alla tips! :-)

      Radera
  8. Jag älskar också YA, och läser mest det, men ibland känner jag som du att jag behöver något annat och då går jag över till lite "vanliga böcker". Stolthet och Fördom och Överenskommelser av Simona Ahrnstedt tycker jag är riktigt bra. Niceville var en mysig bok och jag skulle gärna vilja läsa Jane Eyre och Blonde av Joyce Carol Oates. Blonde har jag hört mycket gott om och den handlar ju om Marilyn Monroe så det kan nog vara spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blondie kanske jag ska ta och kolla upp. Låter som nåt jag skulle kunna gilla.

      Radera
  9. Ha ha, jag är tvärt om, har tack vare bokbloggarna upptäckt YA mer och mer(tack för det<3)...Annars fantasynörd, men då jag vill ha något annorlunda så dyker jag gärna på Jane Austen eller liknande författare. Småmysigt engelsk sådär. Och innan jag börjar skriva på egna projekt så är Liftarens Guide till galaxen riktigt bra, för det går liksom inte att skriva lika skruvat som Adams ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror dock alla behöver lite variation ibland.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...